Lugnets Tomtägareförening

Historik och bakgrund

Föreningen upprättas som följd av äldre lagstiftning och kontraktsvillkor

Som du kan läsa på sidan Lugnets Vägförening exploaterades vårt område i början av 70-talet av företaget Investment AB Östermalm. För att säkerställa förvaltningen av vägar samt grönområden upprättade exploatören Lugnets Vägförening, men det fanns mer anläggningar än så att förvalta, nämligen bl a vatten och avlopp. Dessa anläggningar rymdes dock inte inom Enskilda väglagen, och exploatören ville förmodligen inte ha något bestående ansvar kvar i området när samtliga avstyckade fastigheter var sålda. För att lösa denna situation skrev exploatören in följande under § 9 i köpekontrakten:

Säljaren förbinder sig att för en köpeskilling av En (1:–) krona överlåta fastigheten Skokloster 2:8 med däri ingående vattenverk, reningsverk, ledningar,bryggor etc. (dock ej de tre sk Zonkakojerna vid badplatsen) till den tomtägarförening, som fastighetsägarna inom Lugnet är skyldiga att bilda. Tomtägarföreningen skall överta Skokloster 2:8 med tillhörande anläggningar. Anläggningarna är färdigställda och slutbesiktigade och skall snarast övertas av tomtägarföreningen. Det åligger köparen att ingå som medlem i densamma. Köparen äger icke rätt att kräva annan teknisk standard eller andra anläggningar utöver vad som nu utförts.

Föreningen skall handha skötseln av områdets gemensamma anläggningar. Intill dess föreningen bildats och övertagit anläggningarna skall säljaren själv eller genom ombud svara för anläggningarnas skötsel och underhåll. Säljaren eller hans ombud äger därvid rätt att såsom ersättning härför av fastighetsägarna inom Lugnet uttaga en avgift motsvarande de faktiska kostnaderna.

Därest fastigheten överlåtes förbinder sig köparen att i överlåtelseavtalet överföra sina skyldigheter enligt ovan på den nye köparen.

Detta är alltså orsaken till Tomtägareföreningens existens, men som väl är har kommunen tagit över ansvaret för vatten och avlopp sedan 1988. Villkoren i samband med och efter kommunens övertagande av VA-anläggningen är reglerade i ett avtal mellan Lugnets Tomtägareförening och kommunen.

Tomtägareföreningens status och uppgift i dag

I dag är Tomtägareföreningens i särklass viktigaste uppgift att utöva ägaransvaret för, samt förvalta de fastigheter föreningen äger. Vägar samt grönområdena förvaltas dock som sagt via Vägföreningen enligt förrättningsbeslutet.

En annan viktig uppgift är att Tomtägareföreningen som sagt är avtalspart till Håbo kommun i avtalet sedan 1988 om överlåtelse av VA-anläggningen (”kommunalt vatten”). Avtalet reglerar bl.a. att VA-taxan i Bålsta tätort skall tillämpas för föreningens medlemsfastigheter.

Eftersom SFL inte hunnit vinna laga kraft när Tomtägareföreningen bildades är den formellt sett en ideell förening. Tankar har funnits på att ombilda till samfällighetsförening, men kostnaderna och besvären för detta har hittills inte bedömts stå i proportion till fördelarna. Kostnaderna (i storleksordningen 50-100 tkr) beror på att samfällighetsföreningar måste upprättas genom s k förrättning (läs vidare i SFL samt hos Lantmäteriet).

Finns det någon anledning att vara medlem?

Det enkla svaret är Ja!! Huvudskälen är de två ovanstående, plus att medlemmarna får utnyttja sommarvattnet för “gratis bevattning” (inom vissa praktiska gränser). Lite bistrare uttryckt kan man säga att samtliga boende kommer att mista möjligheten att styra och förfoga över sin omgivning som i dagsläget, om intresset för Tomtägareföreningen generellt avtar. Vem äger marken till slut om inga eller ett fåtal medlemmar finns kvar?

Tomtägareföreningens uppgift och verksamhetsområde

Vägföreningens verksamhetsområde och uppgift är som tidigare nämnts mycket väl definierat och lagfäst, men blir därigenom också ganska snävt. Som en följd av detta förvaltar i princip Tomtägareföreningen det som Vägföreningen inte kan/får förvalta (ej omnämnt i förrättningsutlåtandet), och det kokar ner till följande:

  • Ägaransvar för ovan nämnda fastigheter, eftersom Tomtägareföreningen de facto är lagfaren ägare.
  • Representera medlemmarna i förhållande till kommunen i egenskap av part i avtal om överlåtelse av VA-anläggningen till kommunen (“kommunalt vatten”). Detta avtal reglerar bl.a. att VA-taxan i Bålsta tätort skall tillämpas på föreningens medlemsfastigheter.
  • Drift av anläggningen för sommarvatten, vilken exkluderades vid överlåtelsen av VA-anläggningen.
    (Exploatören lät bygga sommarvattenanläggningen “som kompensation” för otillräckligt dricksvatten när området var ungt, men än i dag finns det såväl ett praktiskt som ekonomiskt värde i denna anläggning.)
  • Förvaltning av andra gemensamma angelägenheter i överensstämmelse med vad föreningsstämma beslutar, och som anges i bilaga till stadgarna. Hit hör t.ex. bastun vid stranden och badbryggor. Själva stranden hör dock till grönområdena (marken) som förvaltas av Vägföreningen.
  • Stadgarna ger också utrymme för sektionsverksamhet inom föreningen. I dagsläget existerar endast en sektion som svarar för förvaltningen av områdets småbåtshamn, vilken drivs som en andelshamn (d.v.s. insats plus årlig avgift). Se vidare under Båtsektionen.

Lyder Vägföreningen under Tomtägareföreningen eller tvärtom?

Det kan vara frestande att tro att Tomtägareföreningen i egenskap av ägare till marken (fastighetsägare) också äger någon slags “suveränitet” över Vägföreningen, d.v.s. att Vägföreningen så att säga agerar på uppdrag av markägaren (Tomtägareföreningen). En sådan tolkning stämmer dock inte med verkligheten i förhållande till lagstiftningen.

Förhållandet mellan Vägföreningen och Tomtägareföreningen kan bättre liknas vid ett servitutsförhållande. D.v.s. vid lantmäteriförrättningen (då Vägföreningen upprättades) uppläts marken till Vägföreningen för ändamålen förvaltning av vägar samt “underhåll av mark som enligt byggnadsplanen avsatts till parkmark”. Vad beträffar just dessa tydligt avgränsade verksamhetsområden äger alltså i stället Vägföreningen suveränitet (behöver inte markägarens tillstånd), och detta trots att Tomtägareföreningen är formellt registrerad markägare (lagfart). Det handlar dock om förvaltning/skötsel (“drift”), och stora förändringar måste förankras hos fastighetsägaren, d.v.s. Tomtägareföreningen. Sedan är det förstås en tolkningsfråga vad som definieras som stora förändringar.

I andra frågor än just de ovan nämnda avgränsade verksamhetsområdena har däremot Tomtägareföreningen såväl rättigheter som skyldigheter i egenskap av fastighetsägare. Kort sagt, allt som rör väghållning och skötsel av grönområden förvaltas av Vägföreningen (oberoende av Tomtägareföreningen). Allt annat därutöver (som t.ex. sommarvatten, badbryggor, båthamn, boulebana, lekplats, fotbollsmål, stigbelysning, m.m.) måste förvaltas via Tomtägareföreningen.

Stadgar för Lugnets Tomtägareförening

Stadgarna hittar du under menyvalet >> Medlemsinfo (Arkiv) > Övrigt (bl.a. Stadgar).