Då är beläggningsarbetena på framförallt Hedvig Charlottas väg avslutade.
Som vi nämnt tidigare består Lugnets vägnät av s.k. YlG-vägar, vilket är en form av s.k. tankbeläggning. När en sådan beläggning satt sig ordentligt liknar den en “asfaltväg”. Metoden skiljer sig dock från färdigblandad varmasfalt, som är väsentligt mycket dyrare. Skillnaden är framförallt att grus och bindemedel (bitumen) läggs på var för sig, och naturligtvis ligger det mycket löst grus överst.
Så här i början innebär det mycket “överskottsgrus”, men som med tiden “masseras ner” i vägbanan av biltrafiken. Det betyder också att vägytan är något känsligare nu i början innan det mesta gruset satt sig ordentligt.
Därför ber vi er vänligt men bestämt att som vanligt hålla ner hastigheten trots att många fartgupp drogs åt sidan i samband med beläggningsarbetena. Om någon dag kommer fartguppen åter ligga på plats.
Om möjligt, undvik att köra i exakt samma hjulspår. På så sätt sätter sig vägbanan mer jämnt. Och, om möjligt, undvik att vrida på hjulen stillastående.